دسته‌بندی نشده

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

آیا باور می کنید استفاده از اینترنت روز به روز در حال افزایش است ؟ آمارها نشان میدهد که استفاده از اینترنت روز به روز در حال افزایش است . شاید نیازی به آمار نباشد اگر تنها به دور و بر خود نگاه کنید می بینید که خریدهای اینترنتی روز به روز در حال افزایش است و کسب و کارهای اینترنتی روز به روز در حال گسترش هستند .

با توجه به گسترش روز افزون اینترنت دیگر بازاریابی های سنتی به شکل قبل موثر نیستند و شکل جدیدی از بازاریابی که بر روی بستر اینترنت و وسایل الکترونیک است  روز به روز در حال گسترش است؛ این نوع بازاریابی را بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال می گویند.

می دانیم که هم اکنون حداقل یکی از پرسشهای زیر در ذهن شما در حال جریان است و اگر کمی صبر کنید به تک تک آنها پاسخ خواهیم گفت . بطور خلاصه در این مقاله  به پرسشهای زیر پاسخ داده خواهد شد :

  • دیجیتال مارکتینگ چیست
  • چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است
  • بازاریابی اینترنتی برای شرکت شما چه دستاورد و فوایدی دارد
  • چگونه شرکتها می توانند از بازاریابی دیجیتال منفعت ببرند
    • انواع روشهای بازاریابی دیجیتال چیست
  • بازاریابی دیجیتال چه کاری برای کسب و کارها انجام می دهد
  • آیا بازاریابی اینترنتی برای همه کسب و کارها مفید است
  • چگونه می توانید دیجیتال مارکتر شوید

دیجیتال مارکتینگ چیست

تمام تلاشهای بازاریابی برای جذب، فروش و ارایه خدمات به مشتری از طریق دستگاهای الکترونیکی و اینترنت، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال گفته می شود . بازاریابان دیجیتال از طریق کانالهای دیجیتال مثل موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی، ایمیل، وب سایتها و سایر کانالها تلاش می کنند به مشتریان فعلی و آینده خود دسترسی داشته و به آنها خدمات مورد نظر را ارایه دهند .

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است

برخلاف بازاریابی سنتی دیجیتال مارکتینگ اجازه می دهد به مخاطبان بیشتری دستری داشته باشید و با دقت بیشتری مشتریان خود را مورد هدف قرار دهید . بازاریابی دیجیتال از نظر هزینه نسب به تبلیغات سنتی خیلی به صرفه تر است، علاوه بر آن شما با دقت بالایی بوسیله ابزارهایی که وجود دارد می توانید نتایج خود را رصد کنید.

چهار مزیت مهم که بازاریابی دیجیتال را از بازاریابی سنتی متمایز می کند در زیر آمده است

 

مقایسه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی
مقایسه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی

1 – شما می توانید تنها افرادی که خریدار کالا یا خدمات شما هستند مورد هدف قرار دهید

اگر شما روی بیلبورد در بزرگراه ها، مجله یا تلویزیون تبلیغ کنید به خوبی نمی دانید چه کسی تبلیغ شما را نگاه می کند به عبارتی کنترل شما خیلی کم است؛ هر چند می توانید از نظر جمعیت شناختی یا دموگرافیک نوع مخاطب خود را در مجلات انتخاب کنید اما در کل کنترل شما در رصد مخاطبان خود بسیار کم است یا به نوعی مشابه آن است که در اتاق تاریکی در حال حرکت هستتید و کنترل زیادی روی خود ندارید.

از طرفی دیجیتال مارکتینگ این امکان را برای شما فراهم می کند تا مخاطبان خود را با دقت بالایی شناسایی کنید و پیامهای شخصی شده برای آنها ارسال نمایید که منجر به نرخ تبدیل بالاتر شود، بطور مثال ممکن است شما از تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده کنید در اینصورت این امکان برای شما فراهم است که بر اساس متغیرهای دموگرافیک و جمعیت شناختی مثل سن، جنسیت، علاقه ها و رفتارها مخاطبان خود را مورد هدف قرار دهید .

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند به خوبی تصویر واضحی از مخاطب خود داشته باشید و به شما این اجازه را می دهد که استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را بر اساس اطلاعات جدیدی که از مخاطب و کانالهای بازاریابی دریافت کردید را اصلاح کنید تا به نتیجه مطلوب برسید .

در استراتژی دیجیتال مارکتیک اساس اولیه کار شناسایی مخاطب هدف است . توسط دیجیتال مارکتینگ شما به راحتی می توانید برای اثر بخشی و نرخ بازده بیشتر کمپین های تبلیغاتی خود، گروه های بزرگ را به زیر گرو های کوچک تقسیم کرده و این گروه ها را هدف خود قرار دهید. اگر محصول یا خدماتی شما برای چندین گروه مناسب هستند بهتر است که مخاطبین خود را به دسته های مختلف تقسیم کنید تا پیام شما برای آنها اثر بخش تر باشد .

2 – بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی خیلی به صرفه است

بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می کند تا کمپین های تبلیغاتی خود را به دقت رصد کنید و در صورتی که کانالی بازده ( ROI ) مناسب نداشت مقدار پول کمتری برای آن هزینه کنید، اما در بازایابی سنتی هزینه ای که صرف تبلیغ یک بیلبورد کرده اید به خوبی قابل رصد نیست زیرا شما نمی دانید چند نفر به تبلیغات بیلبورد شما نگاه کرده اند یا چند نفر از طریق این بیلبورد با شما تماس گرفته اند؛ به عبارتی نرخ تبدیل یعنی تعداد افرادی که از این روش مشتری شما شده اند بطور دقیق مشخص نیست .

دربازایابی دیجیتال شما کنترل بالایی در محل هزینه کرد تبلیغات برای گرفتن بازده بالا دارید؛ بطور مثال با تست کردن می توانید متوجه شوید که تبلیغات کلیکی بازده پایینی دارد و آن هزینه را صرف تولید محتوا در اینستاگرام کرده تا نرخ تبدیل بیشتری با هزینه کمتر داشته باشید. یک استراتژی دیجیتال مارکتینک درست به شما کمک می کند روی کانال درست تمرکز کنید و بازده خود را بالا ببرید .

دیجیتال مارکتینگ راه کار به صرفه ای است که با صرفه جویی در هزینه ها و بهینه کردن آن سود بیشتری به جیب شما سرازیر می کند

شاید شما برای یک کسب و کار کوچکی کار می کنید که بودجه محدودی دارد در اینصورت ممکن است سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا SEO سه استراتژی باشند که برای شما بازده بالایی به همراه داشته باشد .

3 – دیجیتال مارکتینگ این فرصت را برای شما فراهم می کند تا از بزرگان صنعت خود پیشی بگیرید

اگر در کسب و کار کوچکی کار می کنید که جنگیدن و رقابت با کسب و کارهای بزرگ که میلیاردها تومان صرف تبلیغات تلویزیونی و کمپین های خود می کنند دشوار است می توانید با یک برنامه استراتژی بازاریابی دیجیتال از آنها پیشی بگیرید .

شاید برای شما تعجب بر انگیز باشد که چگونه می شود با برندهای بزرگ جنگید ! شما با انتخاب عبارات کلیدی بلند که مرتبط با محصول و خدمات شماست و با ایجاد محتوای عالی و با کیفیت برای آنها می توانید به راحتی در رتبه های اول گوگل قرار بگیرید ؛ برای گوگل نام برندها اهمیت ندارد بلکه گوگل به دنبال ارایه بهترین محتوا به مخاطب خود است و شما می توانید با تلاش و یک استراتژی مناسب برای بازاریابی خود در این جایگاه قرار بگیرید .

شما می توانید از طریق اینفلونسرهایی که در شبکه های اجتماعی هستند بصورت درختی به مخاطبان زیادی متصل شوید . اکثر افراد بجای دنبال کردن برندها در شبکه های اجتماعی اینفلونسرها یا افراد تاثیر گذار را دنبال می کنند؛ آنها بخوبی می توانند محصول و خدمات شما را معرفی کنند . اگر شما بخواهید چنین کاری را بوسیله بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی انجام دهید برای شما هزینه زیادی در بر خواهد داشت اما شما می توانید با توجه به بودجه خود برای محصول یا خدمات خود اینفلونسر مناسب پیدا کنید .

4- دیجیتال مارکتینگ بر خلاف بازاریابی سنتی با دقت بالایی قابل رصد و اندازه گیری است

بزرگترین محدودیت تبلیغات سنتی اندازه گیری آن است؛ دیجیتال مارکتینگ می تواند تصویر جامع و واضحی از بازاریابی شما را نشان دهد . با دیجیتال مارکتینگ شما می توانید تمام شاخص هایی که برای شرکت شما مهم و کلیدی هستند مثل تعداد کلیک ها، تعداد به اشتراک گذاری ها، تعداد بازدیدها، میزان زمان ماندن در صفحه و غیره را بطور دقیق رصد کنید .

یکی از ویژگی جالب دیجیتال مارکتینگ آن است که شما به صورت آنلاین و آنی می توانید مخاطبان خود را زیر نظر بگیرید در صورتی که در تبلیغاتی مانند یک مجله شما نمی توانید بفهمید که چند نفر تبلیغ شما را نگاه کرده اند و چه میزان از فروش شما به خاطر این تبلیغ بوده است .

در نهایت تمام تلاش های بازاریابی و اثرگذاری این تلاشها بصورت نرخ بازگشت سرمایه ROI خود را نشان می دهد و شما به سادگی در بازاریابی دیجیتال می توانید بفهمید که به ازای مثلا 1000 تومان هزینه چقدر عاید شما شده است .

خلاصه ای از مزایای دیجیتال مارکتینگ
  • هدف قرار دادن تنها مشتریان هدف
  • ارزان و به صرفه بودن
  • فرصت پیشی گرفتن از بزرگان صنعت خود
  • قابل رصد بودن با دقت بالا

 

بازاریابی اینترنتی برای شرکت شما چه دستاورد و فوایدی دارد ؟

در حالی که بازاریابان سنتی از تبلیغات چاپی و ارتباطات تلفنی برای بازاریابی استفاده می کنند با بازاریابی دیجیتال شرکت شما امکانات بیشتری برای دسترسی و تعامل با مشتری از جمله ایمیل، شبکه های اجتماعی، فیلم ، موتورهای جستجو و غیره خواهد داشت .

شما نیاز دارید مخاطبانتان را از برند خود آگاه کنید. به وسیله ابزارهای آنلاین و بازاریابی آنلاین بخوبی می توانید این کار را انجام دهید. بازاریابی دیجیتال گزینه های زیادی را با توجه به بودجه روی میز شما قرار می دهد. شما می توانید با توجه به بودجه و استراتژی که برای شما مناسب است گزینه ای که بهترین نرخ بازگشت سرمایه و سود دهی را برای شما دارد را انتخاب کنید .

 

چگونه یک کسب و کار می تواند از بازاریابی دیجیتال استفاده کند

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه ای از تاکتیکها و کانال های مختلف است، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری، تبلیغات نیتیو، بهینه سازی صفحات جستجو و غیره همگی تاکتیکهای از بازاریابی دیجیتال هستند؛ شما می توانید با توجه به استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود، یکی از کانالها یا ترکیبی از آنها را  استفاده کنید .
بازاریابان دیجیتال بخوبی از اهداف بازاریابی دیجیتال که به استراتژی کسب و کار پیوند خورده آگاه هستند و بخوبی می دانند که دنبال چه هدفی هستند و با کمپین های تبلیغاتی تلاش می کنند هدف مورد نظر را محقق سازند.

انواع تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ

1. بهینه سازی موتورهای جستجو SEO
2. بازاریابی محتوا
3. بازاریابی شبکه های اجتماعی
4. تبلیغات کلیکی
5. بازارابی معرف ( افیلیت مارکتینگ )
6. تبلیغات همسان ( نیتیو )
7. اتوماسیون بازاریابی
8. ایمیل مارکتینگ
9. بازاریابی روابط عمومی PR
10. بازاریابی ربایشی
11. محتوای اسپانسری ( رپورتاژ آگهی )

 

سئو
سئو

1 – بهینه سازی موتورهای جستجو SEO

در این روش شما سایت یا بلاگ خود را برای موتورهای جستجو طوری بهینه می کنید که در صفحه اول گوگل قرار بگیرید به این وسیله سایت شما برای عبارتهای کلیدی که سایت خود را برای آنها بهینه کرده اید ترافیک ارگانیک ( رایگان ) جذب می کند .

سئو شامل 3 بخش اصلی است 1 – فعالیتهایی که روی سایت خود انجام می دهید که اصطلاحا سئو On-Page گفته می شود 2- فعالیتهایی که خارج سایت شما انجام شده که سئو off-page گفته می شود 3 – بخشی که مربوط به موارد فنی سایت شما است .

• سئو On-Page : یکی از مهمترین اهداف کلیدی در این بخش پیدا کردن عبارت(های) کلیدی است که می خواهید در موتورهای جستجو برای آنها ترافیک دریافت کنید. برای انتخاب عبارات کلیدی نیاز است دو مورد مهم را در کنار هم بررسی کنید؛ اول اینکه چقدر ترافیک بابت آن کلمات کلیدی دریافت می کنید و در مرحله بعد چقدر این کلمات رقابتی هستند.

رقبا شما هم در حال فعالیت اند پس نیاز است عبارات کلیدی را انتخاب کنید که نسبت به رقبا رتبه بهتری را می توانید کسب کنید. سپس در این مرحله برای کلمات کلیدی محتوای مناسب ایجاد کرده و آن را برای آن عبارات بهینه کنید . با توجه به اینکه تمام این فعالیتها بر روی سایت خود شما انجام می گیرید و بر روی آن کنترل کامل دارید سئو on-page  نامیده می شود.

• سئو Off-Page : تمام تلاش هایی که خارج از سایت شما انجام می گیرد تا صفحه مورد نظر شما در رتبه ای بالاتر از بقیه در صفحه اول گوگل قرار بگیرید سئو Off-Page نامیده می شود .

حال ممکن است از خود بپرسید ” چگونه ممکن است فعالیتهای خارج از سایتم به بالا بردن رنک سایت کمک کند ؟ ” جواب اینجا است که هر چقدر سایتهایی که در زمینه مورد نظر به شما لینک می دهند از اعتبار کافی برخودار باشند شما در رتبه بهتری قرار می گیرید، در اصلاح به این موضوع بک لینک گفته می شود . شما می توانید این کار را با انتشار پست های خود در شبکه ای اجتماعی و ایجاد پست های مهمان در سایتهایی که به موضوع شما مرتبط است و روشهای دیگر انجام دهید .

• سئو فنی ( تکنیکال ) : یکی از عوامل مهم در رتبه بندی وب سایت سرعت بالا آمدن سایت است و این سرعت به موارد فنی وابسته است مثل چگونگی فشرده سازی عکسها، بهینه سازی فایلهای CSS یا جاوا اسکریپت .

2 – بازاریابی محتوا

تمام محتوایی که شما ایجاد می کنید تا باعث آگاهی دیگران از برند شما شود، ترافیک سایت شما را افزایش دهد یا برای شما مشتریان راغب ایجاد کند همگی به نوعی در گروه بازاریابی محتوا قرار می گیرند . برخی از روشهایی که می توانید بوسیله آنها بازاریابی محتوا را انجام دهید در زیر آمده است :

  • بلاگ پست : با نوشتن محتوای جذاب در صنعت و زمینه کسب و کار خود و انتشار در بلاگ خود می توانید ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو کسب کنید
  • کتاب های الکترونیک : با ساخت کتابهای الکترونیک با توجه به ذائقه مخاطب شما می توانید در قبال ایمیل یا شماره تلفنی که از آنها دریافت می کنید فایل را در اختیار آنها قرار دهید سپس با سرنخ هایی که ایجاد کردید می توانید با آنها در تماس باشید و مشتریان راغب را به مشتری تبدیل کنید .
  • اینفوگرافیک : اینفوگرافیک های محتواهای بصری هستند که شما می توانید مفاهیم اساسی و کلیدی مقاله خود را بصورت بصری به مخاطب خود نشان دهید و درک مفاهیم مقاله را برای او آسانتر کنید؛ در نتیجه احساس رضایت او از سایت شما بیشتر شده و احتمال بیشتری وجود دارد که به سایت شما برگردد .

3 – بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ابزاری هستند که به صورت درختی و خیلی سریع دیگران را با کسب و کار شما آشنا می کنند و یکی از ابزارهای مهم برای آگاه سازی از برند شرکت شماست . برخی از رسانه های شبکه های اجتماعی در زیر آمده است

    • فیس بوک
    • توییتر
    • لینکدین
    • اینستاگرام
    • اسنپ چت

مطالب مرتبط : شبکه های اجتماعی و صنعت تنباکو

4 – تبلیغات کلیکی

در این روش شما برای ایجاد ترافیک روی وب سایت خود به ازای هر کلیک مبلغی به ناشر آن لینک پرداخت می کنید . یکی از مهمترین تبلیغات کلیکی گوگل ادز می باشد که به ازی هر کلیک مبلغی از حساب شما که قبلا شارژ کرده اید برداشت می کند؛ همین شکل تبلیغات برای سایت های دیگری مثل لینکدین، فیس بوک و سایتهای مشابه وجود دارد .

5-بازاریابی معرف ( افیلیت مارکتینگ )

این نوع تبلیغات مبتنی بر کمیسون است؛ همانند بازاریابی های سنتی که با معرفی یک مشتری درصدی از فروش کالا یا خدمات به معرف پرداخت می گردد به همین شکل این نوع بازارابی در دنیای دیجیتال وجود دارد و یکی از روشهای مهم دیجیتال مارکتینگ است . بطور مثال شما یک برنامه کاربردی و مفید در یوتیوب ایجاد می کنید و در کپشن لینک محصولات شرکتی که با آن قرارداد همکاری دارید را قرار می دهید و با کلیک مخاطب و خرید او درصدی از فروش به شما تعلق می گیرید .

6 – تبلیغات همسان (نیتیو )

در این نوع بازاریابی پیام شما که بصورت تبلیغی است طوری در کنار بقیه پیامهاها قرار می گیرد که تبلیغی بودن آن مشخص نیست و احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند .

اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی

7 – اتوماسیون بازاریابی

در این بازاریابی تلاش می کنید که فعالیت های بازاریابی را بصورت اتوماتیک در آورید . کارهای تکراری و خسته کننده گزینه خوبی برای این بخش می باشند .

  • خبرنامه های ایمیلی : خبرنامه های ایمیلی یکی از گزینه های مارکتینگ هستند که بخوبی می توانید آن را اتوماسیون کنید . با توجه به نوع مخاطب خود می توانید آنها را دسته بندی کرده و محتوای مورد نیاز هر بخش را برای افراد متفاوت ارسال کنید
  • زمانبندی ارسال پست در شبکه ای اجتماعی : اگر می خواهید حضور پررنگی در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا دیگران را از برند خود آگاه کنید می توانید بجای وقت گذاشتن روی ارسال پستها آنها را بصورت اتوماتیک برنامه ریزی کنید تا در زمانهای مشخص ارسال شود و وقت بیشتری برای استراتژی محتوا داشته باشید
  • تغذیه مشتریان راغب : برای اینکه سرنخ هایی که ایمیل یا شماره موبایل آنها را دریافت کرده اید به مشتری خود تبدیل کنید نیاز است یک فرآیند برای آنها طراحی کنید تا بطور دقیق مشخص شود در هر مرحله مخاطب نیاز است چه محتوایی را دریافت کند؛ شما با ابزارهای اتوماسیون بخوبی می توانید آنها را طراحی کنید .
  • رصد و گزارش گیری کمپینهای تبلیغاتی : کمپین های تبلیغات بازاریابی ترکیبی از افراد ، ایمیلها ، تماسهای تلفنی ، صفحات وب مشاهده شده و موارد دیگر است . اتوماسیون بازاریابی می تواند به شما کمک کند تا کمپین های فعال را با توجه به شاخصه هایی که می خواهید آنها را رصد کنید لحظه به لحظه به شما گزارش دهد.

 

8 – ایمیل مارکتینگ

کسب و کارها از ایمیل به عنوان راهی برای ایجاد ارتباط با مخاطبان خود استفاده می کنند. از ایمیل می توانید برای انتشار محتوا، ارایه تخفیف ، مطلع کردن مخاطبین خود از رویدادهایی که پیش رو دارید یا هدایت آنها به سمت سایت خود با هدفی مشخص استفاده کنید .
در کمپین های ایمیل مارکتینگ خود از انواع ایمیلهای زیر می توانید استفاده کنید

    • خبرنامه اشتراک وب سایت
    • ارجاع افراد به وب سایت برای دانلود
    • خوش آمد گویی به افراد
    • کد تخفیف برای وفاداری مشتریان
    • تغذیه مشتریان در طول سفر مشتری

مطالب مرتبط : ایمیل مارکتینگ

9 – بازریابی روابط عمومی PR

مردم به آنچه دیگران در مورد شما می گویند و تصویری که از شما می سازند اعتماد بیشتری دارند تا آنچه شما در مورد خود می گویید

 

خوشتر آن باشد که سر دلبران                            گفته آید در حدیث دیگرانمولانا

 

در بازاریابی روابط عمومی بازاریابان، رسانه ها و مشتریان را ترغیب می کنند تا در مورد شما صحبت کنند. هنگام خرید آنلاین کمی به رفتار خود توجه کنید، قبل از خرید بجز توضیحاتی که در مورد محصول آمده بدون شک نظرات دیگران در مورد محصول یا خدماتی که در حال خرید آن هستید را مورد توجه قرار میدهید. کانالهایی که شما می توانید برای بهبود روابط عمومی خود از آنها استفاده کنید در زیر آمده است

    • دسترسی به خبرنگاران از طریق شبکه های اجتماعی
    • صحبت با روزنامنه نگاران بطور مثال از طریق توییتر
    • ایجاد نظرات در مورد کسب و کار شما
    • ترغیب افراد به گذاشتن نظر در وبلاگ شما
    • پاسخ دادن به نظرات و گفتگوهای سازنده افراد می تواند افراد را ترغیب کند که در مورد برند شما نظر دهند
بازاریابی ربایشی
بازاریابی ربایشی

10 – بازریابی ربایشی

این نوع بازاریابی همانند یک سفر است که شما برای رشد کسب و کار خود ارتباط معناداری با مشتری، مخاطب یا مصرف کننده خود برقرار می کنید و در راستای رسیدن مشتری به اهدافش او را در طول مسیر همراهی می کنید بطوری که در هر مرحله محتوای مختص به آن مرحله را به مشتری ارایه می دهید .

در این نوع بازاریابی بجای ایجاد مزاحمت مثل تبلیغات بین برنامه ای در تلویزیون در ابتدا مخاطب مورد نظر را بسوی خود جذب کرده و در طی سفر او را همراهی می کنید . این بازاریابی شامل سه مرحله است که در زیر بصورت خلاصه آمده :

آگاه سازی : در این مرحله دیگران را از وجود خود آگاه می کنید و همانند یک مشاور در کنار آنها هستید

سنجش : در این مرحله به مشکل و دردی که مخاطب دارد اشاره می کنید و او را با راه حلی که برای آن دارید و مزیت های آن آشنا می کنید

تصمیم گیری : در این مرحله به تصمیم گیری مشتری و مخاطب خود کمک می کنید و تصمیم گیری را برای او آسان می کنید

نمونه هایی از بازاریابی ربایشی در زیر آمده است

    • وبلاگ نویسی در مقابل تبلیغات مزاحم پاپ آپ
    • بازاریابی ویدیویی در مقابل تیزرهای تبلیغاتی
    • ایمیل مارکتینگ با توجه به لیستی که افراد ثبت نام کردند در مقابل اسپم کردن افراد توسط ایمیل

11 – محتوای اسپانسری ( رپورتاژ آگهی )

در این نوع بازاریابی شما به شرکتی دیگری پول می دهید تا محتوایی در مورد کسب و کار شما تولید کند و آن را در کانال های خود مثل وبلاگ یا شبکه های اجتماعی اش قرار دهد. در این روش شرکتی که اسپانسر شماست بصورتی غیر مستقیم در مورد کسب و کار و مزیت های شما صحبت می کند .

اینفلوسرها به نوعی در این دسته قرار می گیرند؛ اینفلونسرها افراد هستند که در صنعت خود داری اعتبارند و این اعتبار به خاطر محتوای عالی است که برای مخاطب خود تولید کرده اند در نتیجه مورد علاقه و اعتماد دنبال کنندگان خود هستند .

شما می توانید نظر اینفلونسرها را به خود جذب کنید تا با ایجاد محتوا در مورد کسب و کار شما فروش شما را بیشتر کرده یا اعتبار برند شما را تقویت کنند و همه این موارد بستگی به هدف شما از بازاریابی است .

بازاریابی دیجیتال چه کاری برای کسب و کارها انجام می دهد

بازاریابان دیجیتال از کانالهای رایگان و پولی استفاده می کنند تا صاحبان کسب و کار را در رسیدن به اهداف مورد نظرشان یاری کنند؛ این اهداف می تواند شناسایی نام و برند باشد یا افزایش تعداد مشتریان و فروش بیشتر .
متخصصین دیجیتال مارکتینگ نیاز است موفقیت خود را در جهت رسیدن به اهداف بازاریابی کنترل کنند و این کار بوسیله تعیین شاخص های عملکردی یا KPI ها انجام می شود .

رصد کردن شاخص های عملکردی به شما نشان می دهد که در مسیر درست قرار دارید یا باید مسیر خود را اصلاح کنید . بطور مثال متخصصینSEO نیاز است ترافیک ارگانیک را زیر نظر داشته باشند، در ایمیل مارکتینگ نرخ باز شدن ایمیلها و در شبکه های اجتماعی تعداد فالورها را رصد کنند . باید توجه داشته باشید که شاخص های عملکردی بر اساس استراتژی بازاریابی و اینکه در چه مرحله از بازاریابی قرار دارید انجام می شود .

هر کدام از کانالهای بازاریابی مانند بهینه سازی موتورهای جستجو SEO، ایمیل مارکتینگ ، شبکه های اجتماعی ، وبلاگ و بنرهای نمایشی یک تاکتیک در بازاریابی به شمار می روند؛ در شرکتهای کوچک معمولا یک نفر چندین نقش و مسئولیت را به عهده می گیرد اما در شرکتهای متوسط و بزرگ برای هر کانال فردی متخصص را به عنوان مسئول برای مدیریت آن کانال انتخاب می کنند .
در زیر برخی از کانالها به صورت خلاصه معرفی شده اند

متخصص سئو SEO
شاخص کلیدی اندازه گیری : ترافیک ارگانیک
مدیر SEO در نهایت وظیفه مدیریت رتبه شرکت در سایت گوگل را دارد؛ اینکه سایت شرکت برای یک عبارت کلیدی خاص در جایگاهی بالاتر از بقیه قرار بگیرد؛ به این وسیله سایت می تواند ترافیک ارگانیک بیشتری برای آن عبارات کسب کند. راهکارهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد که بخش مهم آن وابسته به تولید محتوا است، به عبارتی چگونه تولید محتوا کنید که در رده بندی سایت شما موثر باشد.

متخصص تولید محتوا
شاخص کلیدی اندازه گیری : زمان روی سایت ، کل ترافیک ایجاد شده ، تعداد مشترکین در یوتیوب

این افراد مسئول تولید محتوا دیجیتالی شرکت هستند و با استراتژی و اهدافی که برای محتوا دارند آن را در قالب یک تقویم محتوایی برای رسیدن به شاخص هایی که در نظر گرفته اند پیاده سازی می کنند . این متخصصین با بخشهای دیگر در ارتباطند تا مطمئن شوند که محتوای آنها توسط کانالهای دیگر پشتیبانی می شود .

مدیر شبکه های اجتماعی
شاخص کلیدی اندازه گیری : تعداد فالورها ، تعداد نمایش ، تعداد به اشتراک گذاری
با توجه به عنوان می توان نقش مدیر شبکه ای اجتماعی را فهمید . با توجه به نوع صنعتی که کسب و کار شما در آن کار می کند انتخاب شبکه اجتماعی مثل لینکداین، اینستاگرام یا تویتتر به عهده مدیر شبکه اجتماعی است . وظیفه مدیران شبکه های اجتماعی آن است که یک برنامه مدون برای ارسال محتوای متنی یا بصری در شبکه های مورد نظر داشته باشند .
این افراد با تیم محتوا همکاری نزدیک دارند و در کنار آنها یک استراتژی تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی دارند .

آیا بازاریابی اینترنتی برای همه کسب و کارها مفید است

بازاریابی اینترنتی برای هر کسب و کاری در هر صنعتی که در آن هستید مفید است . صرفنظر از اینکه شما چه کالا یا خدماتی را ارایه می دهید نیاز است که پرسنا مخاطب را بخوبی شناسایی و برای آن محتوای آنلاین ارزشمند ایجاد کنید . باید دقت کنید که گفته شد دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها مفید است اما این بدان معنی نیست که یک استراتژی برای آنها داشته باشید .

با توجه به صنعت و نوع کسب و کاری که در آن هستید استراتژی بازاریابی دیجیتال متفاوتی باید داشته باشید . ممکن است کسب و کار شما مستقیما با مصرف کننده نهایی در ارتباط باشد به عبارتی کسب و کاری از نوع B2C دارید یا اینکه مخاطبان کسب و کار شما یک کسب و کار دیگر است در این حالت شما صاحب یک کسب و کار B2B هستید؛ حال با توجه به نوع کسب و کاری که دارید استراتژی بازاریابی متفاوتی باید انتخاب کنید.

چگونه می توانید یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شوید

در بالا بطور خلاصه در مورد کانالهای مختلف صحبت شد هدف این بود تا تصویر بزرگی از کل دیجیتال مارکتینگ داشته باشید . دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از مهارتهای مختلف است شاید متخصص و حرفه ای شدن در همه آنها غیرممکن یا بسیار زمانبر باشد؛ بهترین نوع یادگیری و تخصص مدل T هست؛ به این معنی که بهتر است در تعدادی از مهارتها دید کلی داشته باشید و در بعضی از آنها عمیق شوید و بصورت حرفه ای به آن بپردازید . از همین حالا می توانید نسبت به کانالهای مختلف اطلاعات خود را افزایش دهید .

برای اینکه بدانید در کدام بخش بهتر است متخصص شوید دو مورد را در کنار هم قرار دهید اول اینکه خودتان را بهتر بشناسید و اینکه بطور مثال اگر فردی خلاق در نوشتن هستید کارهایی را انجام دهید که به تولید محتوا مرتبط است و اگر بیشتر تحلیل گر هستید فعالیتهایی که به تحلیل و آنالیز بیشتر نیاز دارد را انتخاب کنید؛ علاقه را در کنار فرصت های موجود در بازار و آینده بازار قرار دهید برای این کار به سایت هایی که در زمینه شغل یابی وجود دارند مراجعه کنید و ببینید که تقاضا برای کدام یک از مشاغل و تخصص ها بیشتر است و کدام یک از آنها روند رو به رشد دارند.

پس بطور خلاصه با کنار هم قرار دادن علاقه و فرصت های بازار مسیر خود را انتخاب کنید و در این راه آموزشهای مفید و کاربردی ببینید و داشته های خود را پیاده سازی کنید .

 

آیا همیشه برای نوشتن عنوان ترغیب کننده برای ایمیل، تبلیغ، تیتر محتوا و ... مشکل دارید

40+1 فرمول ساده که تنها با جایگزاری می توانید عنوانی موثر برای جذب مخاطب تولید کنید

 

 

Show More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button