کسب و کارمحصول

مدیر محصول دقیقا چه کسی است ؟ 

اکثر اوقات سوال میشه مدیر محصول چی هست ؟ چه کاری یک مدیر محصول انجام میده ؟ معمولا این متخصصان چه تحصیلاتی دارند یا اینکه از چه بخش هایی می آیند ؟ 

مارتی کاگان در کتاب معروف خود Inspired وظیفه مدیر محصول را ” ساخت محصولی ارزشمند ، قابل استفاده و عملی ” می داند . مهارت ها و وظایف مدیر محصول فصل مشترک سه مجموعه مهارت فنی ، تجربه کاربری و مهارت های کسب و کاری می باشد ؛ در نمودار زیر مهارتهای مدیر محصول به صورت نمودار ون نشان داده شده است ( تنها یک مدیر محصول می تواند اندیشه های خود را بصورت نمودار ون بیان  کند . ) 

یک مدیر محصول خوب حداقل باید در یکی از زمینه های زیر متخصص و حرفه ای بوده و نسبت به موارد دیگر دید و تجربه خوبی داشته باشد . 

مدیر محصول

کسب و کار 
مدیریت محصول در بالاترین سطح یک کسب و کار قرار دارد و هدفش آن است تا از طریق محصول بیشترین ارزش را برای کسب و کار ایجاد کند . مدیر محصول باید وسواس زیادی برای بهینه کردن محصول در جهت اهداف بیزنسی که مهمترین آنها نرخ بازگشت سرمایه ROI  است داشته باشد .

دانش فنی  
شما نمی توانید چیزی بسازید که از چگونه ساخته شدن آن آگاهی نداشته باشید . در دنیای محصولات نرم افزاری این به آن معنا نیست که مدیر محصول پشت میز نشسته و مشغول کد زدن شود اما نیاز است که از دانش فنی به کار رفته و تکنولوژی های دیگر درک و بینش خوبی داشته باشد و از همه مهمتر نیاز است زمان مورد نظر برای انجام یک کار را بداند چون تخمین سنجیده از زمان تاثیر مستقیم در تصمیم گیری های آینده دارد . در دنیای چابک Agile دانش فنی بسیار مهم است چون مدیر محصول فردی است که از همه افراد کسب و کار به تیم توسعه نزدیک تر است . 

تجربه کاربری 
در آخر اینکه مدیر محصول صدای کاربر و مشتری در کسب و کار است و باید علاقمند تجربه کاربری باشد . نیاز است بیرون رفته و با مشتری خود صحبت کند و محصول را تست کرده و از کاربر بازخورد بگیرد ، این موضوع برای استارآپ ها بسیار حیاتی و مهم است . 

 

وظیفه مدیر محصول 

کشف و ایجاد محصولی با ارزش ، مفید و قابل استفاده و عملی است.

                                                                                            مارتی کاگان

 

 

چرا مدیران محصول به مهارتهایی به این گستردگی نیاز دارند ؟

زیرا خود نقش مدیر محصول به خودی خود مهارت های زیادی را در بر می گیرد و نیاز است به صورت روزانه از این مهارتها استفاده کنند .  
این نقش با تعیین چشم انداز برای محصول آغاز شده و نیاز است تا در مورد بازار ، مشتریان و مساله ای که آن را حل می کنند تحقیق ، تحقیق و تحقیق ! کنند . 
شما نیاز است اطلاعات زیادی از جمله بازخورد مشتریان ، داده های آماری از گوگل آنالیتیکز ، گزارش تحقیقات و  روند بازار را با هم تلفیق کنید تا تصمیمات درستی در مورد محصول بگیرید .ضرورت دارد هر آنچه نیاز است در مورد بازار و مشتری بدست آورید ؛ سپس نیاز است بصورت خلاقانه و درست اطلاعات را با هم ترکیب کنید تا چشم انداز محصول را بدست آورید 

تنها برنامه ریزی کافی نیست ؛ نیاز است تا یک برنامه اجرایی تهیه کنید تا به چشم انداز و هدف مورد نظر دست پیدا کنید . با اجرا ، بازخورد و تصحیح کردن مسیر می توانید به هدف مورد نظر دست پیدا کنید . 

به عنوان مالک محصول با ارتباط با تیم توسعه دهنده روز به روز با جزییات بیشتری  آشنا می شوید . با تعریف و تکرار چرخه تولید محصول، حل مسائل ایجاد شده و از همه مهمتر مدیریت محدوده پروژه می توانید پروژه را به موقع تمام کنید .

محصول نهایی آماده می شود و شما دوباره نیاز است روز به روز از داده ها استفاده کنید . دقت کنید که مشتری چگونه از محصول استفاده می کند ؟ بیرون بروید و با محصول زندگی کنید و اینکه از خود بپرسید :

  •     آیا مساله درستی را حل کرده اید ؟
  •     آیا مشتری از محصول استفاده می کند ؟
  •     چه موقع او حاضر است برای محصول پول پرداخت کند ؟ 

آیا مدیر محصول کار سختی است ؟ 
مطمئنا کار سختی است ! چرا که برای تولید یک محصول عالی نیاز به ساخت و بازخورد مدام از مشتری هستید و این صبر ، سخت کوشی ، تحلیل و خلاقیت شما را طلب می کند . شما محصول را تعریف می کنید ، برای مساله مشتری راه حل طراحی می کنید ، با افراد زیادی در کسب و کار ارتباط دارید و اینکه تاثیر خیلی زیادی در موفقیت محصول دارید . 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button