دسته‌بندی نشده

درک تفاوت مهم بین عادتها و مهارتها

شاید شما هم دو لغت مهارتها و عادتها را در کنار هم و به یک معنی به کار برده اید یا اصلا ممکن است مرز بین آنها تا به امروز برای شما مهم نبوده است . در این مقاله به این خواهیم پرداخت که آیا بین مهارتها و عادتها تفاوتی وجود دارد و اگر وجود دارد این تفاوت در چیست و در نهایت درک این تفاوتها چه سودی برای شما دارد؟

در ابتدا به عادتها می پردازیم

عادتها چه هستند

تعریف عادت
بخشی از رفتار ماست که به صورت ناخودآگاه آنها را انجام می دهیم و حاصل تکرار است

اگر به تعریف بالا دقت کنید شما در عادتها برای انجام فکر نمی کنید بلکه آنها را بصورت اتوماتیک انجام می دهید پس عادتها دو ویژگی دارند اول اینکه بصورت ناخودآگاه در شما انجام شده بدون اینکه متوجه شوید و دوم حاصل تکرار هستند

 

عادت سیگار کشیدن

 

در زیر مثالهایی از عادتها آمده است

  • عادت سحر خیزی
  • عادت ورزش کردن
  • عادت خوردن غذای سالم
  • عادت برنامه ریزی

موارد بالا در مورد عادتهای سالم هستند و عادتهای ناسالم هم داریم که درآینده به آنها خواهیم پرداخت . وقتی در مورد عادتها صحبت می کنیم در واقع اشاره به رفتارهای ناآگانه و خودکار داریم و حال به مهارتها می پردازیم

مهارت ها چه هستند

تعریف مهارت
مهارتها تبحر ما در زمینه ای خاص هستند که از طریق یادگیری و کسب تجربه بدست می آید

با توجه به تعریف بالا مهارتها حاصل حرفه ای شدن شماست . برای حرفه ای شدن نیاز به یادگیری و کسب تجربه دارید . در عادتها زنجیره تکرار مهم بود و در مهارتها آموزش و یادگیری و تجربه کردن که خود تجربه حاصل اشتباه کردن و تصحیح خطا است .

در عادتها و مهارتها شما در حال یادگیری هستید اما یکی از آنها تنها حاصل تکرار و دیگری حاصل آموزش و تجربه است یعنی خطا و اصلاح . مهارت ها حاصل رفتارهای آگاهانه ما هستند و در هشیاری ما اتفاق می افتند .

 

 

مهارت کوزه گری

 

موارد زیر نمونه هایی برای مهارتها هستند

  • مهارت برنامه نویسی
  • مهارت شنا
  • مهارت نواختن پیانو
  • مهارت در ریاضیات

فهم تفاوت عادتها و مهارتها به شما کمک می کند تا از روشهای موثرتری برای رسیدن به آنها بهره مند شوید.

اختلاف و ارتباط مهارتها و عادتها

همانطور که در بالا گفته شده عادتها بصورت ناخودآگاه بوده که بوسیله تکرار ایجاد می شوند اما مهارتها از طریق یادگیری و کسب تجربه بدست می آیند. حال آنکه بین مهارتها و عادتها ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ مهارتها از مجموعه ای از عادتها بدست می آیند و عادتها خود یک مهارت هستند که می توانید با تکرار آتها را بصورت ناخودآگاه و خودکار در خود ایجاد کنید

مهارتها مجموعه ای از عادتها و یادگیری عادتها یک مهارت هست !

با یک مثال ورزشی می توانید اختلاف و ارتباط بین آنها را بهتر درک کنید . بطور مثال یادگیری ورزش فوتبال خود یک مهارت است ، برای یادگیری این مهارت نیاز است ساعت مشخصی در زمین برای تمرین حضور پیدا کنید و بصورت پیوسته این کار را انجام دهید یعنی بطور همزمان عادت وقت شناسی و مداومت را در خود تقویت کنید(که هر دو حاصل تکرار هستند). در ابتدا بهتر است به جای تمرکز صرف بر روی چگونه سانت کردن توپ که یک مهارت است و حاصل اشتباه کردن و تصحیح است بطور همزمان عادت وقت شناسی و حضور به موقع و پیوسته را که از تکرار حاصل شده در خود تقویت کنید .

پس همه فوتبالیستهای خوب و ستاره ها که مهارت بالایی در کار خود دارند مجموعه عاداتی قوی مثل خوردن غذای سالم، خوابیدن به موقع ، حضور به موقع در زمین تمرین ، مداومت و … را در خود پرورش داده اند تا به سطح بالایی از مهارت دست یافته اند .

رسیدن به خواسته ها یکی از ویژگی ما انسانهاست؛ برای رسیدن به خواسته ها نیاز به هدف گذاری دارید و رسیدن به اهداف بدون داشتن منابع یا در نظر گرفتن منابع بی معناست ؛ منابع شامل پول ، ابزارها و هر آنچه برای رسیدن به هدف نیاز است می باشد بخش مهمی از این منابع مهارتها و عادتهای شماست که بخشی از آنها را ممکن است داشته باشید و بخش دیگر را در خود ایجاد کنید . با توجه به اهدافی که انتخاب می کنید باید به این موضوع فکر کنید که برای حرکت در مسیر هدف مورد نظر چه مهارتها و عادتهایی را نیاز است در خود پرورش دهید .

یکی از راه های عمیق یادگیری یاد دادن و توضیح مطالب به دیگران است شما هم می توانید با اشتراک این مطلب با دوستانی که علاقمند هستند و بحث در مورد آن یادگیری خود را عمیقتر کنید

 

Show More

One Comment

  1. مجید جان، ممنونم که این‌ صفحه را معرفی کردی.
    قسمت پایین این سایت(صفحه)قابلیت مشاهده در گوشی موبایل را ندارد.

    کار‌ خوبی کردی و باعث اشتراک گذاری تجربیات شدی.
    ممنونم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button