کسب و کارمحصول

شبکه های اجتماعی و صنعت تنباکو

با اینکه همه مردم می دانند که سیگار چه مضراتی دارد حتی با گذاشتن عکس ریه های داغون بر روی جعبه سیگار باز افراد سیگاری به کشیدن سیگار ادامه می دهند ! اگر به همراه فروش سیگار یک جسد واقعی که به دلیل استعمال دخانیات فوت کرده به افراد سیگاری دهیم باز به سیگار کشیدن ادامه خواهند داد ؛ چرا ؟

به دلیل قدرت تغییرعادت ها ! توسط صاحبان صنعت تنباکو

سیگار و قیلون و تنباکو را فراموش کنید …

در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، فیس بوک همه چیز مفت و مجانی است ! پس صاحبان این کسب و کارها چگونه ثروت های میلیاردی بدست آورده اند ؟ آیا شبکه های اجتماعی برای تفریح آنهاست و آنها از راه دیگری مثلا کشاورزی درآمد کسب می کنند .

شبکه های اجتماعی بصورت زیر پوستی مثل صاحبان صنعت تنباکو عادتهای شما را تغییر می دهند بدون اینکه شما متوجه این موضوع شوید . اینکه چگونه شبکه های اجتماعی پول به جیب می زنند و عادتهای شما را تغییر می دهند پرسشی است که پاسخ آن در بخش های زیر آمده است .

ماده اصلی درآمد شبکه های اجتماعی و تغییرعادتهای شما

ماده اصلی برای کسب درآمد در شبکه های اجتماعی زمان شماست و طراحان محصول و متخصصان علم رفتاری تلاش می کنند عادتها و رفتار شما را همانند صنعت تنباکو بگونه ای تغییر دهند تا ساعات زیادی از وقت شما گرفته شود تا بتوانند تبیلغات بیشتری بفروشند .

هر جا اپ یا نرم افزار رایگانی دیدید هیچ شک نکنید که هدف اصلی شما و زمان شما است مدیر محصول سابق فیس بوک

فکر می کنید چقدر از وقت خود را در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک یا ایستاگرام می گذرانید ؟ چند بار اینستاگرام ، فیس بوک ، تویتر یا تلگرام ( با وجود فیلتر شدن ) را در طول روز چک می کنید ؟

به یاد بیاورید برای اولین بار چگونه با اینستاگرام آشنا شدید و به آن پیوستید  ؟ عجله نکنید کمی فکر کنید …

شما در ابتدا توسط یک محرک خارجی مثل معرفی یک دوست ،  لینک ایمیل ، پیامک و غیره از وجود این اپلیکشن آگاه شدید و آن را بر روی گوشی خود نصب کردید پس از مدتی با اضافه کردن دوستان خود به این شبکه و با دیدین کلیپها و عکس های جذاب هر روز به این اپلیکشن سر زدید ، این کار را چندین هفته ادامه دادید این بار بازگشت شما به اپلیکشن نه بوسیله محرک های خارجی بلکه توسط محرکهایی که در درون شما وجود داشت مثل حس کسالت ، احساس تنهایی ، احساس خستگی و … بود .

در ابتدا محرک های بیرونی و سپس محرکهای درونی شما را وادار می کرد که تعداد دفعات بیشتری اپلیکشن را باز کنید حال شما کلی فالور دارید یا اینکه افراد دیگری را فالو کرده اید و باید به تعداد لایکهایی که شده اید نگاه کنید . هرچه زمان بیشتری می گذرد شما بیشتر به این شبکه عادت می کنید .

تبریک می گویم در این حالت شما دیگر معتاد شده اید ! یا به قول روانشناسان با جمله ای مثبت تر شما در خود عادت های نامطلوب ایجاد کرده اید و بدون اینکه متوجه شوید عادتهای شما تغییر کرده و شکل جدید به خود گرفته اند بطوری که در مهمانی، وقتی در کنار همسرتان هستید یا حتی در رختخواب به سختی می توان شما را از اینستاگرام ، تلگرام یا واتز اپ جدا کرد!

شاید از دید عده ای این موضوع اتفاقی باشد در صورتی که عادتهای شما توسط متخصصان علم رفتاری مثل یک معمارساختمان از قبل روند آن طراحی شده و شما دقیقا در مرحله ای قرار دارید که معمار می خواهد . شما به میل و رقبت خودتان و با خوشحالی زمان خود را به صاحبان این کسب و کارها می فروشید .

البته تغییر عادتها و نیت همه سازندگان اپ بد نیست عده ای با تغییر عادتها زندگی دیگران را بهبود می دهند اپهایی که برای کاهش وزن و یا ایجاد عادت ورزش هستند نمونه هایی برای تغییر عادتهای خوب هستند .

صاحبان کسب و کار شبکه های اجتماعی با نرم افزارهای آنالیزی که برای اپها و وب سایت ها استفاده می شوند مدام میانگین زمان صرف شده کاربران در نرم افزار خود را چک می کنند چون درآمد آنها وابسته به میزان زمانی است که شما در این شبکه ها صرف می کنید بطور مثال اگر میانگین زمان کل افراد از یک ساعت و بیست دقیقه به یک ساعت برسد ترفندهایی جدیدی بکار می برند تا این زمان را افزایش دهند .

تمام لایکهایی که می کنید تمام عکس ها ، انواع متنها ، فیلمهایی که در شبکه ای اجتماعی نگاه می کنید توسط متخصصان علوم کامپیوتر که در زمنیه یادگیری ماشین و علوم داده تخصص دارند علاقه های شما را شناسایی می کنند و با توجه به این علاقه ها پیشنهادهایی مطابق با سلیقه  شما داده می شود تا اینکه زمان بیشتری بر روی شبکه بمانید.

فردی را در پشت پرده تصور کنید که ما او را نمی بینیم ولی او از علاقه های ما آگاه هست و دقیقا عکسها و کلیپهایی که ما دوست داریم برای ما ارسال می کند .

آیا توجه کرده اید که در شبکه های اجتماعی بر روی موبایل یا وب همیشه صفحه ای برای شما وجود دارد مثل اینکه دراین شبکه  پایانی برای صفحات نیست ! و تا زمانی که جان در انگشت دارید می توانید صفحات جدید را مرور کنید و در نتیجه وقت بیشتری در خدمت این شبکه ها باشید .

آنها با ابزارهای مختلف مثل تگ کردن بر روی عکس کمک می کنند شما به شبکه برگشته و ببیند چه کسی و در چه عکسی شما را تگ کرده و همین دوباره آمدن شما را با پستها ، عکس و فیلمهای جدید درگیر می کند و وقتی به خود می آیید می بینید که زمان زیادی در شبکه بودید همه اینها به خاطر یک تگ شدن ساده بود !

تکنیکهای بالا تنها بخش کوچکی ازابزارهای آنهاست به این معناست که بیشتر در شبکه بمان !

تغییر عادت

چرا متوجه فروش وقت خود نمی شوید ؟!

متخصصان علم رفتاری در یکی از دانشگاه های آمریکا آزمایش جالبی انجام دادند ؛ در یخچال خوابگاهی مقداری شیرینی قرار دادند و بعد از چند روز دیدند که همه شیرینی ها دزدیده شده ، در مرحله بعد مقداری پول در یخچال قرار دادند ولی پس از گذشت چندین روز دیدند کسی به پولها دست نزده . چرا شیرینی در یخچال دزدیده شد ولی پول نه ! چون ذهن ما برداشتن پول را دزدی به حساب آورده ولی برداشتن شیرینی را نه !

حال اگر کسی هر روز دست در جیب شما کند و بطور مثال مبلغ ناقابل 200 هزار تومان از جیب شما بدزدد اگر در روز اول عکس العمل نشان ندهید مطمئنا در روز بعد دست او را قطع می کنید ! ولی چرا اجازه می دهید هر روز شبکه های اجتماعی دست در کیف ! پول شما کنند و مقدار 2 تا 3 ساعت از زمان شما را برداشت کنند و تازه شما احساس خوشایندی هم دارید .

چون ارزش زمان و پول به مانند شیرینی و پول در مثال قبل در ذهن شما تغییر کرده . یکی از ترفندها متخصصان بازی سازی تغییر ارزش ها در ذهن شماست  .

حدس بزنید چه مدت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانید و اینکه چند بار این اپها را باز و بسته می کنید ؟ حدستان را بر روی برگه ای یادداشت کنید . برای اینکه ببینید حدس شما با واقعیت چقدر فاصله دارد یکی از اپ های stay free phone usage یا your hour phone addiction and controller  یا اپهای مشابه که برای رصد کردن زمان شما در شبکه های اجتماعی است از فروشگاه اپ گوگل یا اپل دانلود کنید . با این اپها متوجه می شوید چقدر از زمان خود را در هر کدام از شبکه ای اجتماعی بصورت تفکیک شده سپری کرده اید  و اطلاعاتی در مورد تعداد دفعاتی که این اپلیکشن ها را باز می کنید به شما داده می شود .

آیا مثل دندان کرم زده باید از شر شبکه های اجتماعی خلاص شوید ؟

مطمئنا شبکه های اجتماعی می توانند مفید باشند بخصوص لینکداین و تویتر به نسبت بقیه شبکه ها مفیدتر هستند . شاید بهتر باشد با مدیریت زمان خود بجای اینکه توسط این شبکه ها مدیریت شوید خودتان زمانتان را مدیریت کنید و از مزایایی آن بهره ببرید .

اگر به این نتیجه رسیده اید که می خواهید عادت خود را تغییر دهید و زمان کمتری در شبکه های اجتماعی سپری کنید دوستانتان را با خود همسو کنید واین مقاله را با نزدیکترین دوست خود به اشتراک بگذارید تا او هم بتواند از وقت خود استفاده بهتری ببرد در غیر اینصورت بی خیال شده دکمه ضربدر مرورگر را کلیک کنید و از صفحه خارج شوید چون مطلب بعدی به درد شما نمی خورد!

تغییر عادتها

چگونه عادت خود را تغییر دهید

اگر به این نتیجه رسیدید که می خواهید از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده کنید و عادتهای خود را تغییر دهید می توانید از گامهای زیر کمک بگیرید .

گام 1 : اگر رنجی وجود نداشته باشد پس تغییری هم وجود نخواهد داشت

اگر شما تا کنون دردی حس نکردید پس تغییری وجود نخواهد داشت . نیاز است بفهمید چقدر از وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنید طبق گفته های گذشته نرم افزارهایی که زمان و تعداد دفعات ورود شما به این اپ ها را مشخص می کند بر روی گوشی خود برای یک هفته نصب کنید  .

به این نکته دقت کنید زمانی که در حال انجام کاری هستید و یک اختلال توسط یک پیام اس.ام.اس یا باز کردن صفجه اینستاگرام یا تگرام در توجه شما ایجاد می شود بین 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است تا دوباره به حالت تمرکز اولیه برای کاری که در حال انجامش بودید برگردید . به یاد داشته باشید که توجه شما برای به حداکثر رسیدن و اوج گرفتن مثل بلند شدن هواپیمای مسافربری است نه هواپیمای عمود پرواز! ؛ پس با تعداد دفعات زیاد با وارد و خارج شدن از اپ زمان زیادی از تمرکز و توجه شما گرفته می شود و زمان زیادی را از دست خواهید داد .

گام دوم : با این زمان فرصت چه چیزهایی را از دست میدهید

این گام مکمل گام قبل است به این معنی که درد شما را بیشتر می کند ! ببینید با صرف این زمان برای شبکه های اجتماعی بطور روزانه ، هفتگی و ماهانه چه فرصت هایی را از دست داده اید ؟ یا در آینده چه فرصت هایی را از دست خواهید داد ؟ به این فکر کنید چه کارهایی با این زمان می توانید در آینده انجام دهید ؟ برای خواندن عجله نکنید … کمی فکر کنید و آنها را برروی کاغذ یادادشت کنید …

شاید متاهل باشید و بخواهید زمان بیشتری صرف همسر یا فرزندان خود کنید و سر و سامانی به زندگی خانوادگی خود دهید ؛ به این فکر کنید استفاده از این زمان چگونه می تواند در بهبود روابط خانوادگی شما موثر باشد و درنهایت به تاثیر این تغییر در موفقیت شغلی خود فکر کنید .

شاید شما مدتها علاقمند بوده اید مهارتی خاص مثل یادگیری یک زبان جدید یا یادگیری یک ساز یا … را بیاموزید ولی فرصت آن را نداشته اید . این موارد را یادداشت کنید و برای دو تا سه هفته این مطالب را در کیف پول خود یا جایی در جلوی دید خود قرار دهید تا تکیه گاهی برای درد! باشد .

گام سوم : زمین فوتبال ، توپ و بازیکنها را در کنار هم قرار ندهید

در ترک اعتیاد به روش NA  ( معتادان گمنام ) به افرادی که اعتیاد دارند سفارش می شود که اجازه ندهید زمین فوتبال ، توپ و بازیکنها در کنار هم قرار بگیرند چرا ؟

چون بازی انجام شده ! و عادتهای ما دوباره شروع می شوند .

اگر اپ بر روی موبایل نصب باشد به دلیل در دسترس بودن موبایل به احتمال زیاد بازی شروع شده و دوباره زمان زیادی را در شبکه ها خواهید بود .

عده ای اعتقاد دارند که باید خود را از شر شبکه های اجتماعی خلاص کنند به این دلیل همه اپ های شبکه های اجتماعی را از روی گوشی خود ریشه کن کرده و مدت چند روز احساس دلتنگی می کنند و پس از مدتی احساس بهتری خواهند داشت چون می توانند از وقت خود بهره بیشتری ببرند .

عده ای که روحیه نرمتری دارند با نرم افزارهایی که گفته شد برای خود محدودیت ایجاد می کنند . یکی از راه حل های دیگر آن است که نسخه کامپیوتری اپها را بر روی  کامپیوترخود نصب کنیم تا اینکه مثل موبایل همیشه در دسترس ما نباشند در اصل با این شیوه “زمین ” ، ” توپ ” و ” بازیکن ها ” را از هم دور می کنیم ؛ دسترسی سختتر باعث شده ما زمان کمتری در شبکه های اجتماعی سپری کنیم .

به این فکر کنید که کدام یک از استراتژی ها برای شما مفید تر است و همان را استفاده کنید . مطمئنا با مدیریت وقت خود در شبکه های اجتماعی می توانید به جای باج دادن و فروش وقت خود به این شبکه ها از مزیتهای این شبکه ها به نحو درستی استفاده کنید و مازاد این زمان را صرف بهبود زندگی خود در جهتی ارزشمند نمایید .

Show More

Related Articles

One Comment

  1. سلام.درود برشما! مطالب مفید ، در حجم نسبتا کمی از نوشتار!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button