بازاریابیکسب و کار

ایمیل مارکتینگ و شاگرد نجار!

فردی که پس از سالها شاگردی در یک کارگاه نجاری بزرگ که محصولات خود را بصورت آنلاین و از طریق اینترنت به فروش می رساند علاوه بر نجاری فعالیتهای بازاریابی اینترنتی از جمله ایمیل مارکتینگ را انجام می داد . او به این نتیجه رسید که تفاوت عمده ای بین او و استادش چه در کار نجاری و چه در کار بازاریابی و مار کتینگ وجود دارد در ضمن با تلاش بیشتر نتیجه ای که دلخواهش بود در زمینه دیجیتال مارکتینگ نصیبش نمیشد ؛ تصمیم گرفت از تجربیات ارزشمند استاد نجار که هم در کار تخصصی خودش یعنی نجاری و هم ایمیل مارکتینگ برای فروش محصولات خبره و حرفه ای بود استفاده کند .
علاقمند شدم تا تجربیات شاگرد نجار که در طی این مدت از استاد خود کسب نموده بود به صورت مقالات متوالی در اختیار علاقمند به دیجیتال مارکتینگ بخصوص ایمیل مارکتینگ قرار دهم .

چرا استراتژی ایمیل مارکتینگ مهم است ؟

در بسیاری از موارد آموزشهایی در مورد ابزارها داده می شود ولی اگر تفکر استفاده مناسب از این ابزارها را ندانیم ابزارها برای ما کارایی نخواهند داشت . برای مثال در همین کار نجاری استاد و شاگرد هر دو ابزارهای مشترک مثل اره ، میخ ، رنده و … استفاده می کنند ولی نتیجه نهایی متفاوت است ! تفاوت اصلی در تفکر طراحی و بینش است . در بحث ایمیل مارکتینگ اگر شما به ابزارهای ایمیل مارکتینگ مثل ابزارهایی که ارایه دهندگان سرویس ایمیل ارایه می دهند تسلط داشته باشید باز هم بدون بینش و تفکر استراتژیک راه به جایی نخواهید برد . استراتژی ایمیل مارکتینگ و ابزارها برای اجرا مکمل هم هستند .
همانطور که در هر کسب و کاری استراتژی مهم است در کار مارکتینگ و در اینجا ایمیل مارکتینگ از اهمیت خاصی برخوردار است .

چگونه استراتژی موثری برای ایمیل مارکتینگ داشته باشید ؟

برای اینکه یک استراتژی ایمیل مارکتینگ موثر داشته باشید 4 عنصر زیر مهم و اساسی هستند
1 – بهینه سازی ایمیل برای موبایل
ایمیل یکی از ابزارهای مهم دنیای اطلاعات است و حدود 54% ایمیل ها توسط موبایل باز شده ضمن اینکه طبق آمار بیش از 41% مردم خواهان وضوح بیشتری برای خواندن ایمیل ها بر روی موبایل هستند این دلایل خود نشان دهنده آن است که چرا بهینه سازی ایمیل ها برای موبایل اینقدر مهم است .

2 – به میزان کافی بخش بندی کردن Segmentation
بسیاری از دریافت کنندگان ایمیل اعتقاد دارند که محتوا یا پیشنهادی که توسط ایمیل به آنها میشود برای آنها ترغیب کننده نیست ! شما هم به احتمال قوی با این موضوع برخورد کرده اید که ایمیل های دریافت می کنید که با علاقه های شما سازگار نیستند و پیشنهادهای جذابی برای شما در آنها وجود ندارد .
تمام تلاش در بخش بندی مشتری آن است که پیام درست در زمان درست به فرد درست منتقل شود . پس با بخش بندی اشتباه یا بخش بندی نکردن در حال تیر انداری به اهداف غلط یا اهدافی که وجود ندارد هستید !

3 – قدرت شخصی سازی مناسب Personalization
بیش از 90% کسب و کارهای دیجیتال اعتقاد دارند که شخصی سازی اهمیتی حیاتی دارد .تصور کنید وقتی ارسال کننده پیام بطور مثال از طریق پیام کوتاه یا ایمیل شما را به نام شخصیتان خطاب می کند چه احساس خوبی دارید ، این یکی از نمونه های ساده شخصی سازی است به قول دیل کارنگی ” به خاطر سپاری نام افراد و مخاطب قرار دادن آنها با نامشان یکی از تجربیات شیرین آنهاست که در همه زبانها مشترک است “

4 – اهمیت استفاده از داده ها و بهینه سازی در ایمیل مارکتینگ
در بازاریابی دیجیتال یکی از پایه های موفقیت آنالیز درست داده هاست ، بدون داده و آنالیز صحیح داده ها امکان تصمیم گیری درست وجود ندارد . قدرت آنالیز درست داده باعث رشد تجارت و قرار گیری آن در جهت صحیح می شود . قدرت آنالیز اجازه می دهد با یک فرض اولیه شروع کنید و این فرضیات را تست کنید و در نهایت با بهینه سازی تجارت و کسب و کار خود را رشد دهید .
در آینده برای شما در مورد مطالب زیر بطور مفصل خواهم گفت :
1 – اینکه دنبال کردن چه شاخص هایی ( KPI هایی ( مهم هستند
2 – اینکه چگونه بفهمید که در مسیر موفقیت هستید یا راه را غلط می روید !
3 – اینکه چگونه شاخص های انتخاب شده را بهبود دهید و آنها را ارتقا دهید

نکات مهم قبل از شروع ایمیل مارکتینگ

قبل از اینکه به استراتژی ایمیل مارکتینگ و اجرای آن بپردازید نیاز است به نکات زیر توجه کنید
1 – اشتیاق و انگیزه : ایمیل مارکتینگ یک فرآیند است و نیاز به اجرا و اصلاح مسیر دارد اگر بلافاصله به نتیجه نرسیدید اشتیاق و انگیزه خود را از دست ندهید .
2 – ایمان و باور : در صورتی که به تنهایی یا بصورت تیم کار می کنید باید به این موضوع اعتقاد داشته باشید که ایمیل مارکتینگ باعث رشد کسب و کارتان خواهد شد در غیر اینصورت نمی توانید زمان و منابع مورد نیاز برای این کار را فراهم کنید
3 – اهمیت زمان : زمان برای یادگیری ، زمان برای کسب تجربه و آزمایش و زمان برای اینکه بفهمید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند ! مهم است
4 – تصمیم بلند مدت : با گذشت زمان و کسب تجربه نیاز است یاد بگیرید

  • اهمیت زمان ارسال و اینکه چه زمانی باید ایمیل ارسال کنید و چه زمانی نه !
  • چند بار نیاز است ایمیل ارسال کنید ، در چه فاصله زمانی ؟
  • چند تا ایمیل باید مخاطب و مشتری شما دریافت کند ؟

5 – حداقل معیارهای کنترل : نیاز است حداقل 3 مورد زیر را رصد کنید 1 – تحویل ایمیل 2 – نرخ ترغیب  3 – بازده ROI

شاگرد نجار علاقمند بود که خودش را آزمایش کند که آیا مطالب را به درستی یاد گرفته است یا نه ! به همین دلیل بصورت خلاصه نتیجه گیری کرد که من متوجه شدم اساس اولیه و شالوده موفقیت در هر کسب و کار یا بازاریابی تفکر استفاده مناسب و بجا از ابزارهاست و اینکه چگونه از این ابزارها استفاده کنیم که این موارد در ایمیل مارکتینگ هم صادق است . در کل متوجه شدم که استراتژی ایمیل مارکتینگ موثر از چهار بخش اصلی تشکیل شده اول بهینه سازی ایمیل برای موبایل ، دوم بخش بندی مخاطب و مشتری خود سپس شخصی سازی و در آخر بهینه سازی
استاد نجار گفت دقیقا !

در بخش دوم این مقاله استاد نجار و شاگرد به اهمیت ارسال پیام درست به مخاطب مورد نظر با توجه به چرخه عمر بازاریابی خواهند پرداخت

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button