بازاریابیدسته‌بندی نشده

استراتژی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC|تحلیل موقعیت

  • تحلیل موقعیت چیست و هدف آن چیست ؟
  • سه موجودی! که در بازار وجود دارند و چرا شناخت آنها بسیار مهم است

در مقاله قبل به نمای کلی از استراتژی SOSTAC  اشاره کردیم . تحلیل موقعیت قلب اصلی چهارچوب استراتژی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC است؛ هدف از این بخش جمع آوری داده ها و تحلیل آنهاست تا زیربنایی برای مراحل بعدی قرار گیرد .

تحلیل موقعیت چیست و هدف آن چیست ؟

 

تحلیل وضعیت به این موضوع می پردازد که هم اکنون در چه نقطه ای هستید ؟ تصور کنید چشمان شما را بسته اند و در نقطه ای از کشور رها کرده اند حال به شما گفته می شود به طور مثال به تهران بیایید؛ آیا بدون جمع آوری اطلاعات و اینکه کجا هستید شروع به حرکت می کنید؟! مطمئنا اولین کاری که خواهید کرد این است که بدانید کجا هستید و در چه منطقه جغرافیایی قرار دارید یا اگر می خواهید از نظر مالی به نقطه مد نظر خود برسید باید برسی کنید در حال حاضر میزان درآمد و بدهی و دارایی شما چقدر است یا به سخن ریاضی! مختصات خود را پیدا کنید . اینکه کجا هستید دید خوبی به شما می دهد که چگونه مسیر خود را برای رسید به مقصد که همان هدف اصلی شماست را پیدا کنید .

هدف یک کسب و کار در نهایت ایجاد ارزشی ویژه برای مشتری است بطوری که در نقطه ای متمایز از رقبا قرار بگیرید و این تمایز پایدار بوده و باعث سودآوری شرکت شما شود .

سه موجودی! که در بازار وجود دارند و چرا شناخت آنها بسیار مهم است

 

در بازار 3 موجود وجود دارد که نیاز است برای ایجاد جایگاه در بازار نسبت به آنها شناخت کافی داشته باشید و در نهایت با جمع آوری اطلاعات در مورد آنها هدف و استراتژی خود را بر اساس این اطلاعات طراحی کنید .

 

این 3 موجود در خلا زندگی نمی کنند! بلکه در یک محیطی پویا قرار دارند که شرایط این محیط بر موجودات دیگر و کسب و کار شما اثر گذار است؛ شرایط محیطی که بر کسب و کار شما اثر گذار هستند عبارتند از شرایط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تکنولوژیکی . تغییرات هر کدام از شرایط محیطی باعث ایجاد فرصتها و تهدیها برای کسب و کار شما خواهد شد .

مغز ما طوری تکامل پیدا کرده که به صورت اتوماتیک به تهدیدها تمرکز دارد و کمتر نگاهی فرصت گرایانه در ذهن ما وجود دارد . یکی از چند واقعه مهم در یکصد سال اخیر شیوع بیماری کرونا بوده است و این بیماری باعث شکست هزاران کسب و کار شد اما کسب و کارهای دیگر و افراد دیگر از این بیماری منفعتی زیادی کسب کردند؛ در نتیجه هر رویدادی تهدیدی برای عده ای و فرصتی برای عده دیگر خواهد بود به این دلیل تحلیل شرایط محیطی به طور مستقیم بر تعیین استراتژی برای موفقیت شما یا کسب و کارتان نقش اساسی بازی خواهد کرد .

 

 

در نهایت می خواهیم با جمع آوری داده و اطلاعات در مورد سه موجود گفته شده و شرایط محیطی که وجود دارد در نقطه ای متمایز نسبت به رقبا برای رساندن ارزش به مشتری قرار بگیریم بطوری که برای شرکت سودده بوده و همچنین پایدار باشد . چون در نهایت یک کسب و کار به دنبال قرار گرفتن در جایگاهی متمایز ، سود ده و پایدار است . تمایز، سودده بودن و پایدار بودن سه رکن اصلی یک کسب و کار موفق است .
برای رسیدن به این بینش نیاز به پرسشهایی اساسی و مناسب دارید و همچنین ابزارهایی که بوسیله آنها بتوانید پاسخ این پرسشها را پیدا کنید .

با توجه به مطالب گفته شده نیاز است در مورد مواردی که بصورت مجزا در پایین آمده اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کنید تا اینکه بدانید در چه نقطه ای هستید و اینکه راه شما برای اینکه به کجا بروید را هموارتر کند.

  • تحلیل مشتری
  • تحلیل رقبا
  • تحلیل شرکت خود ما
  • تحلیل محیط و روندها

 

 

 

 

 

 

 

 

Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button